środa, 29 czerwca 2011

"Kolekcja" - Isabel Wolff



Niezbyt zachęcająca okładka, prawda? :) Nie potrafiłabym zliczyć, ile razy przechodziłam obojętnie obok tej książki, spodziewając się przeciętnego romansu, a jednak mimo to coś sprawiło, że o niej ciągle pamiętałam i gdy w końcu zagłębiłam się w lekturę, już po pierwszym rozdziale czułam że mam przed sobą coś, co zapamiętam na długo. 

Powieść przedstawia losy Phoebe Swift, trzydziestoczterolatki mieszkającej w londyńskim Blackheath, której życiową pasją jest moda vintage. Przez dwanaście lat pracowała w jednym z najbardziej prestiżowych domów aukcyjnych w Londynie, jednak gdy jej kariera rozkwitała w najlepsze, w jej życiu zaszły dramatyczne zmiany. Obwiniająca się o śmierć swojej najlepszej przyjaciółki Emmy i przeżywająca rozstanie z narzeczonym, Phoebe stara się zapomnieć o wszystkim rzucając się w wir pracy, porzucając dotychczasowe zajęcie i otwierając własny sklep. Gdy pewnego dnia poznaje pochodzącą z Francji panią Bell, proponującą jej odkupienie własnej kolekcji ubrań, szybko okazuje się, że obie dźwigają ze sobą podobny ciężar, a gdy z czasem się zaprzyjaźniają, jej historia, sięgająca czasów wojny, pozwala Phoebe spojrzeć na swoje życie z innej perspektywy.  

„Kolekcja” okazała się najlepszą powieścią obyczajową, jaką czytałam od bardzo dawna. Główna bohaterka jest bardzo sympatyczna, jej determinacja by ułożyć sobie życie na nowo może budzić podziw, zwłaszcza że właściwie przez cały czas można wyczuć dręczące ją wyrzuty sumienia. Oprócz niej oraz wspomnianej pani Bell, w powieści występuje mnóstwo ciekawych i różnorodnych postaci – między innymi energiczna i pomysłowa Annie pracująca wraz z Phoebe i próbująca swoich sił w teatrze, intrygujący Miles samotnie wychowujący (a właściwie psujący:) córkę, której apodyktyczny charakter daje się we znaki wszystkim w jej otoczeniu, Dan, dziennikarz i miłośnik starych filmów, rodzice Phoebe, której ojciec założył nową rodzinę oraz jej mama, nie potrafiąca pozbierać się po rozwodzie z mężem. Bardzo spodobał mi się wątek miłosny, bardzo naturalny i na szczęście daleki od banału, który czasami potrafi popsuć najlepszą historię… Inną zaletą powieści jest bardzo umiejętnie oddany charakter miejsc, w których rozgrywa się akcja – zaczynając od czarującego sklepu Phoebe, angielskiego Blackheath, jak również francuskich winnic i Awinionu, gdzie Phoebe podróżuje co jakiś czas w poszukiwaniu nowych zdobyczy, a z którym okazuje się być związana historia pani Bell. No i rzecz będąca w zasadzie tłem dla wszystkich wydarzeń – czyli piękne ubrania z minionego wieku. Autorka włożyła wiele wysiłku, by przekonująco ukazać świat vintage i chyba jej się to udało, gdyż opisy sklepu Phoebe i ubrań, eksponowanych niemal jak na wystawie w muzeum, za każdym razem skutecznie oddziaływały na moją wyobraźnię:) Zakończenie zaś jest chyba najlepszym, jakie można sobie wyobrazić w historii, w której proste rozwiązania problemów istnieją rzadko, a konsekwencje podejmowanych decyzji potrafią być bardzo dotkliwe. 

Mając na uwadze wszystkie te rzeczy, tym bardziej żałuję, że „Kolekcja” nie doczekała się u nas tak ładnego wydania jak w oryginale – okładka wydaje mi się bardzo, ale to bardzo nieciekawa i niestety nie umywa się do wydania brytyjskiego, ani amerykańskiego…


Wciągająca, ciepła, smutna, a jednocześnie zawierająca dużą dawkę optymizmu, a to wszystko w otoczeniu pięknych ubrań, z którymi zawsze wiąże się czyjaś historia… Taka jest "Kolekcja", którą mogę z czystym sumieniem polecić każdemu, kto ma tylko ma ochotę na tego typu historię.

3 komentarze:

  1. Zazwyczaj nie czytuję obyczajówek,ale skoro polecasz może jednak sięgnę po tą pozycję

    OdpowiedzUsuń
  2. W sumie czemu nie? Ostatnio wszystko co z tzw. literatury kobiecej mi się podoba:)Śliczna okładka.

    OdpowiedzUsuń
  3. Flora - spróbuj, może akurat ;) Chyba nie potrafiłabym teraz wymyślić lepszej obyczajówki, w dodatku współczesnej.

    Leslie - ja z kolei miałam pecha i trafiałam ostatnio raczej na przeciętności z rodzaju "niby fajne, ale nic specjalnego", więc tym bardziej jestem zachwycona "Kolekcją" :)

    OdpowiedzUsuń